Modificarea legislației pentru realizarea marilor proiecte de infrastructură finanțate prin PNRR.

PSD elimină piedicile din calea marilor investiții în infrastructură. Pentru a nu pierde finanțarea din PNRR pentru autostrăzi și căi ferate, ministerul Transporturilor (condus de Vicepremierul Sorin Grindeanu) a elaborat un act normativ care acționează asupra cauzelor care blocau investițiile în infrastructură. Ordonanța prevede termene mai scurte la licitații, rezilieri mai simple de contracte și adoptarea modelului polonez privind achizițiile publice. (detalii)

  • Sorin Grindeanu vrea să elimine ofertele nejustificat de mici, întârzierile nefundamentate în evaluarea ofertelor, șantajul unor antreprenori și toate blocajele care apăreau în faza de implementare a proiectelor.
  • Principalele modificări legislative vizează:
    • reducerea termenelor pentru eliberarea aprobărilor și a avizelor de către autoritățile locale. Acesta va fi cuprins între 7 și maximul 15 zile. Dacă autoritatea centrală sau locală nu a eliberat actul în această perioada, cererea se consideră a fi aprobată.
    • În cazul rezilierii unui contract, lucrările vor putea fi continuate cu antreprenorul clasat pe locul 2, fără a mai fi organizată o nouă licitație.
    • Actualizarea costurilor pentru a acoperi creșterea prețurilor la materiale de construcții și energie va fi inclusă în clauzele contractelor cu termen mai mare de 6 luni.
    • Interdicția de a mai participa la licitații pentru constructorii incorecți, care nu respectă graficele intermediare de execuție stabilite la 90 de zile pe baza unor certificate.
    • Ofertele trebuie să reprezinte minim 80% din valoarea estimată de beneficiar, pentru descurajarea constructorilor care vine cu oferte subdimensionate pe care nu le pot onora după ce câștigă licitația.

 

[REACTIV] Despre faptul că USR cere ca Legea SIIJ să fie retrimisă la Parlament, după ce a fost declarată neconstituțională. Legea SIIJ a ieșit din procedura Parlamentară, deci Parlamentul nu mai are nimic de spus în acest moment. Tot ce putem spune e că parlamentarii au votat o lege agreată de magistrați (detalii) și care a trecut de examenul constituțional (detalii). Deci e o lege bună. Acum decizia promulgării îi aparține exclusiv președintelui Iohannis.

  • Despre faptul că USR invocă o poziție a Comisiei de la Veneția pentru a opri promulgarea legii.
    1. În primul rând, nu e vorba de o poziție oficială a Comisiei de la Veneția, ci de un draft asupra căruia se mai lucrează. Trebuie amintit aici că legea întrunește principala recomandare a Comisiei de la Veneția, anume să existe un acord din partea magistraților.
    2. În al doilea rând, până acum USR critica Guvernul că ar tărăgăna adoptare legii. Acum USR nu mai vrea adoptarea legii, ci amânarea ei. E un comportament bipolar.
    3. În al treilea rând, tentativele USR de a bloca adoptarea unei legi agreate de CSM, adică de forul reprezentativ al magistraților din România pare a fi o acțiune contrară magistraților. Este o confruntare bizară între USR și magistrați. Tocmai USR care pretindea că apără magistrații se dovedește un adversar al acestora.
  • În al patrulea rând, USR-ul a fost la guvernare și a avut ministrul Justiției, care putea face tot ceea ce vor acum cei de la USR. E cel puțin penibil să critici pe alții că nu fac sau că fac altceva decât ceea ce ai fi putut face tu atunci când ai avut ministerul Justiției.